Het is dit jaar precies 40 jaar geleden dat het eerste Beren eetcafé het levenslicht zag: eetcafé Bruintje Beer werd in 1984 op de Noordsingel geopend. Na de oprichting opende het bedrijf onder leiding van Robert Cramwinckel meerdere eetcafés in het land en de horecaketen kreeg de naam De Beren. De populariteit van het eetcafé was van het begin af aan overweldigend. Elke avond wachtten gasten op een tafel om te genieten van de gerechten van de houtskoolgrill en de ongedwongen sfeer. Vandaag de dag is het concern uitgegroeid tot één van de grootste horecaketens van Nederland. Zo werd De Beren onlangs nog verkozen tot ‘Meest populaire horecaketen van Nederland’, in 2019 uitgeroepen tot ‘Most vegan friendly-keten’ en in 2020 wonnen ze de Foodservice Awards in de categorie Restaurants.
“We zijn ongelooflijk trots op 40 jaar De Beren. In 40 jaar hebben we ontzettend hard gewerkt, feestgevierd en natuurlijk genoten van de bijzondere momenten met onze gasten en elkaar. Het is een onvergetelijke reis geweest, die we zonder onze gepassioneerde collega’s en franchisenemers nooit hadden afgelegd. Zij houden onze keten draaiende en zorgen ervoor dat gasten en klanten worden voorzien van goede service en mooie gerechten. Zij zorgen voor een complete berenbeleving. Dit is dan ook een mooi moment om stil te staan bij alle stappen die er genomen zijn om te komen waar we nu zijn,” vertelt eigenaar Ad Schaap over het jubileum.
Onveranderd lekker sinds 1984
De weg naar succes was niet altijd zonder tegenslag; het concern kende een periode van explosieve groei, gevolgd door gedwongen sluiting door corona én de financiële tegenslagen die daarbij hoorden. Wat volgende was een tijd van bezinning. De focus verschoof van groei, naar het herwaarderen van de bestaande (bezorg)restaurants. Maar in dit geval blijkt stilstand absoluut niet hetzelfde als achteruitgang: “na anderhalf jaar een pas op de plaats, opnieuw strategieën neerzetten en een kritische blik naar het concept als geheel, openen we begin dit jaar twee nieuwe De Beren restaurants in Den Haag-Ypenburg en Nederweert. Het totaal overschrijdt hierdoor een indrukwekkende tachtig vestigingen. Dit hebben we geheel te danken aan het kundige team dat we om ons heen hebben. Met elkaar hebben we gekeken naar wat er echt nodig was om opnieuw groei te kunnen realiseren, zonder dat dit ten koste gaat van de prestaties van de huidige vestigingen,” vertelt Ad Schaap.
Terug naar de roots
De visie voor de toekomst van De Beren is wat Ad Schaap betreft dan ook duidelijk: “we hebben met elkaar gekeken waar we nu echt goed in zijn. Dat is kwalitatief, betaalbaar en lekker eten. En een gezellige ambiance creëren waar iedereen tijdens elke gelegenheid welkom is. We willen daar meer de focus op leggen. We spreken regelmatig gasten die vanaf het eerste moment al fan zijn van dit concept, en nu nog steeds met zoveel plezier ons bezoeken. Dat komt door de vertrouwde roots die De Beren echt De Beren maakt. Daarnaast passen de ontwikkelingen die de formule maakt bij de huidige tijdsgeest. Met de focus op kwaliteit, toegankelijkheid en de vertrouwde gezelligheid, blijven we innoveren en groeien, zonder afbreuk te doen aan de kernwaarden die ons al 40 jaar kenmerken. We hechten daarnaast ontzettend veel waarde aan onze medewerkers. We investeren veel in de ontwikkeling van onze mensen en motiveren door goede doorgroeimogelijkheden, cursussen en trainingen. Zo blijven we continue innoveren binnen onze branche.”
Een tijdlijn van 40 jaar
Na het openen van de eerste vestiging, volgde al snel meerdere restaurants met namen als Betty Beer, Brutus Beer en Barend Beer. In 1999 treedde Ad Schaap toe tot de keten en nam deze in 2011 geheel over. Wat volgde was een gestage groei aan De Beren restaurants, verspreid door heel Nederland. Ook besloot het concern in 2001 uit te breiden met een bezorgtak. Een keuze die een aantal jaar later in de coronatijd ruimschoots zijn vruchten afwierp. In 2016 werd het besluit genomen voor een rebranding. Er kwam een nieuw logo en er werd afstand gedaan van het traditionele eetcafé imago. Dankzij de enorme groei en professionalisering die in de jaren daarna volgden, kreeg de horecaformule in 2021 een gehele nieuwe uitstraling. Het gele De Beren logo maakte plaats voor een eigentijdse petrol kleurig logo met een messing beer. “Het was tijd om onze huisstijl net zo eigentijds te krijgen als de vestigingen op dit moment zijn. Het resultaat? Een uniform concept, uitstraling én één en dezelfde naam op de gevel,” aldus Schaap.