Green is the new black

Je hoort het steeds vaker: groen en duurzaam is de weg naar succes. Zo zette ook ik een tijd geleden mijn eerste stap naar een duurzamer leven. Met een tasje vol oude kleren naar de H&M om mijn oude spullen te deponeren in de daarvoor bestemde “sustainability” bakken. Good deed, done well! Of toch niet helemaal? Want welk choquerende nieuws kwam mij ter ore? De modewereld in het algeheel is een van de méést vervuilende industrieën. Maar waarom was ik er dan van overtuigd dat H&M zo goed bezig was op duurzaam vlak? Naïviteit, maar een groot deel van mijn overtuiging werd ook veroorzaakt door een communicatietruc die we “greenwashing” noemen.

Greenwashing: Een korte uitleg 
Wat houdt greenwashing precies in? In essentie: een bedrijf neemt actief deel in het misleiden van de consument door marketingstrategieën over de zogenaamde verduurzaming van hun producten of handelingen. Het schrijnende hieraan? In het geval van de goedkope kledingwarenhuizen staat dit in groot contrast tot de vervuilende productie van miljoenen kledingstukken. Gelukkig wordt de consument steeds bewuster van dit fenomeen, dus moeten merken nu wel hun duurzaamheidstrategie op een eerlijke en authentieke manier neerzetten. 

Authentieke communicatie voor groeiend vertrouwen
Wat ons betreft is authenticiteit de échte weg naar succes voor een effectieve duurzaamheidsstrategie. Oprecht, eerlijk en een open houding om te leren zijn de key ingrediënten om authentiek over te komen.

Een merk die dit bijvoorbeeld op een overtuigende manier uitdraagt is Nespresso. Het koffiemerk heeft  de duurzaamheidsdoelen in een lijn getrokken met de bedrijfsethiek. Dit zien we terug in de duurzaamheidsinitiatieven. Zo hebben ze bijvoorbeeld samen met schoenenmerk Ash een circulair proces opgezet waarin schoenen worden ontwikkeld op basis van gebruikte koffie.

Transparantie is key
Daarnaast kan een merk dit vertrouwen versterken door transparant en helder te communiceren. Want niks heeft een negatiever effect op de vertrouwensband dan grootspraak, valse beloften en onwaarheden. De consument waardeert eerlijke communicatie, waarin zij precies kunnen zien hoe er vanuit jouw bedrijf verschil gemaakt wordt.

Is your black the new green? En ben je benieuwd naar mogelijkheden voor een duurzame communicatiestrategie? Get in touch door middel van een mailtje naar info@todays-specials.nl of een belletje naar 010 7528978.

Daphne Bock
Copy & Content Creative
Gerelateerde items
No items found.
Terug naar overzicht