Historisch Delfshaven terug op de kaart

Van de molen tot de bruggen en de oude kerk. Delfshaven bruist van de historie, maar toeristen en Rotterdammers weten het karakteristieke deel van Rotterdam nog steeds niet voldoende te vinden. De gemeente Rotterdam heeft dan ook grote plannen om Delfshaven het komende jaar terug op de kaart te zetten. Vastgoedondernemer Kick Smol anticipeert als eerste op het gemeentelijk beleid met het voorstel voor een familiehotel in een historisch pand aan de Delfshavense kade. “Een beschermd stadszicht met een historische haven behoudt altijd charme. Het Mayflower Family Hotel voegt sfeer en beleving toe aan Delfshaven door toeristen (in eigen stad) niet alleen een aangename overnachting te bieden, maar ook andere faciliteiten, zoals horeca.” Het voorstel ligt inmiddels al bij de gemeente. “Nú is het moment om door te pakken.”, vertelt Smol.

Allure in Delfshaven
Architectenbureau ARD / AtelierRuimDenkers heeft een eerste ontwerp gemaakt om het historische pand aan de Voorstraat om te toveren tot sfeervol en eigentijds familiehotel. De authentieke uitstraling van het pand blijft bewaard, maar het interieur krijgt een modern en transparant karakter. Zo zal de ontvangstruimte niet alleen dienen als receptie, maar ook als lobby en bar voor ontbijt, lunch en diner. Ook komt er ruimte voor flexwerkplekken en zullen drie verdiepingen fungeren als slaapvertrekken, bestaande uit twee kamers per verdieping. De kamers worden geschikt voor kleine gezelschappen en families. Aan het souterrain wordt een terras gebouwd, zodat toeristen kunnen nagenieten van een dagje Rotterdam met zicht op de Aelbrechtskolk. Op deze manier zal het familiehotel niet alleen bijdragen aan een langer verblijf van toeristen, maar wordt het ook een lokale hotspot in dit prachtige deel van Rotterdam.

Het verloren schiereiland
De gemeente Rotterdam wil het historische karakter van het water in Delfshaven een belangrijkere rol laten spelen en het industriële verleden van de wijk zichtbaarder maken. Met dit soort initiatieven zal het gebied aantrekkelijker worden om te bezoeken, zowel door toeristen als door de Rotterdammer zelf. Er zijn tevens plannen om de bereikbaarheid van Delfshaven te vergroten door het gebied te verbinden aan diverse routes en meerdere straten in te richten als entreegebieden. “Het verloren schiereiland is al geliefd onder Amerikanen. Dankzij de Pelgrimvaderskerk bevindt zich hier een belangrijk gedeelte van hun historie. Er stoppen dagelijks toeristenbussen aan het Piet Heijn plein, maar na een rondje wandelen, houden toeristen het voor gezien. Op een paar cafés na zijn er momenteel geen voorzieningen voor toeristen. We willen hier verandering in brengen met het Mayflower Family Hotel. De ‘Mayflower’ was overigens het schip waarin de Pilgrim Fathers uiteindelijk naar Amerika voeren.”

Oproep aan Rotterdamse ondernemers
Delfshaven heeft veel te bieden en komt de laatste tijd langzamerhand in beweging. Kick Smol, de drijvende kracht achter Cavern Vastgoed: het bedrijf dat onder meer de Witte de Withstraat weer liet opleven door te investeren in succesvolle hotels en horecazaken, voelt mee met wat er leeft in de stad en denkt mee over de exploratie van het gebied. Daarom roept hij andere ondernemers op om mee te denken in het proces om Delfshaven terug op de kaart te zetten. Daarnaast is de hoop gevestigd op een positief geluid vanuit de gemeente om door te pakken met het plan voor het familiehotel.


Chiara Izelaar
Client manager - PR consultant
Gerelateerde items
Terug naar overzicht