Het was mijn favoriete moment van de dag: het verhaaltje dat mijn moeder voorlas voordat ik ging slapen. Later heb ik vele tranen moeten wegpinken tijdens Grey's Anatomy, en elke keer dat ik naar de Titanic kijk, hoop ik wéér dat de boot niet zinkt. We houden van verhalen, en hoe beter ze worden verteld, des te meer kunnen we opgaan in het verhaal. Ook in de PR- en marketingwereld worden verhalen gebruikt om consumenten aan een merk te binden. Maar hoe kun je je als bedrijf hierin onderscheiden? Transmedia storytelling is volgens ons het antwoord.
Vele verhalen maken één geheel
Transmedia storytelling is een vorm van storytelling waarbij een verhaal wordt verdeeld over meerdere mediaplatforms. Als storytelling agency weten we als geen ander hoe dit in zijn werk gaat. We merken namelijk dat dit resulteert in een meeslepende én interactieve ervaring voor het publiek, wat de betrokkenheid van de doelgroep vergroot. Dit klinkt misschien vaag, maar door een verhaal op verschillende platforms te communiceren, kunnen we verschillende doelgroepen aan hetzelfde product binden, zij het nét op een andere manier. Op verschillende platforms gelden namelijk andere regels, normen en waarden. Door een campagne aan te passen aan het platform, kun je meerdere doelgroepen bereiken met hetzelfde product. Zo krijgen Facebook-volgers van een merk een bepaald deel van het product te zien, terwijl Instagram-volgers een ander inzicht voorgeschoteld krijgen. Mensen die overtuigd worden, zullen - mits transmedia storytelling goed wordt toegepast - de platformen zoeken en volgen om er een samenhangend verhaal van te maken.
Creëren doe je samen met de doelgroep
Een ander belangrijk aspect van transmedia storytelling is het co-creëren met de potentiële doelgroep en fans. Dit geeft de betreffende doelgroep een vorm van inspraak, waardoor ze een band gaan opbouwen met het merk. Dit wordt bijvoorbeeld deels gedaan op het platform TikTok. Het merk Hak (ja, van die bonen in blik en zak) heeft een TikTok-account aangemaakt waar iemand in een pak van een Hak-bonenzak allerlei dansjes doet. Wanneer er iemand in de comments vraagt of de Hak-bonenzak een dansje wil doen op een K3-nummer, verschijnt de volgende video op TikTok waarin de Hak-bonenzak danst op een techno-variant van K3. Dit resulteerde in maar liefst 414.400 mensen die de video hebben bekeken en 30.100 likes. Het Hak-account heeft inmiddels 19.100 volgers en is daardoor een hype onder de jeugd. Het merk adverteert zichzelf echter op een andere manier op Instagram en bereikt daar een heel andere doelgroep mee. Maar TikTok-volgers zullen na het zien van dit soort filmpjes sneller het account ook op Instagram gaan volgen. Tip van Today’s: luister als merk dus goed naar de wensen van het publiek om zo meer bereik te creëren.
Let’s get in touch
Kortom, geen platform is hetzelfde, en wanneer je dit optimaal benut, kun je meer doelgroepen aanspreken. Hierdoor is storytelling niet meer zo eenzijdig als mijn moeder die vroeger een eenvoudig verhaaltje aan mij voorlas, maar verandert het in een gezamenlijk verhaal vertellen, zodat de verbeelding je verbindt.
Ben je geïnteresseerd wat wij voor jouw merk kunnen betekenen wanneer je meerdere mediakanalen wil inzetten? Get in touch door middel van een mailtje naar info@todays-specials.nl of een belletje naar 010 7528978.