Misschien ken je ze al van één van de vele festivals (Lowlands, Mysteryland, Into the Great Wide Open) waar ze je kebab cravings stilden. Want geheel gemaakt van graan en knolselderij laat Karma Kebab zelfs de meest doorgewinterde carnivoor nog watertanden. Nu is het tijd voor de volgende stap voor het succesvolle, planted-based kebabmerk: dankzij initiatiefnemers Pascal Labrie, Marcel van der Heijden, Hidde Stolwijk en Ivo van der Pauw wordt het voormalig fietsdepot aan de Kanaalweg nieuw leven ingeblazen. Gasten ervaren er het vrije festivalgevoel, gecombineerd met een toegankelijke bar en restaurant. Maar lekker en guilt-free eten is niet het enige wat hier mogelijk is: wisselende evenementen, culturele voorstellingen, muzikale optredens én een uitgebreid assortiment aan (bar)spel -en vermaak zullen een bezoek aan Karma Kebab tot een onvergetelijke ervaring maken. “Of je nu komt om weer echt even tijd voor elkaar te maken, ouderwets met elkaar te spelen of gewoon een avond flink doorzakken: kebab komt altijd aan het begin of einde van een legendarische avond. En die avond willen wij voor je faciliteren.” Aldus Hidde Stolwijk.
De initiatiefnemers
Na de vele festivals was het voor de oprichters tijd voor de volgende stap. Ze wilden hun kennis en kunde samenbrengen in één waanzinnige locatie. Met een oppervlakte van 400m2 restaurant en bar, 1150m2 terras en maar liefst 2000m2 aan eventspace is de nieuwe horecalocatie van Karma Kebab indrukwekkend te noemen: “We willen heel graag een positieve impact maken op de wereld en de mensen om ons heen. Die impact kun je wat ons betreft het beste maken als je in contact staat met elkaar. De foodtrucks zijn daarvoor een heerlijk middel, maar festivals zijn vaak maar een paar dagen. Om meer impact te maken, wilden we dus een plek waar we het hele jaar terechtkunnen. Precies zoals we kebab opnieuw wilden uitvinden, vonden we het nu tijd voor de nieuwe generatie kebabzaak, waar we mensen niet alleen kebab serveren, maar ook met een grijns de deur uit laten gaan.” De vestiging in Utrecht is de eerste van de 10 vestigingen die het bedrijf de komende 2 jaar wil gaan openen.
Kebab aan de bar
In het restaurant vindt de bezoeker een uitgebreide, laagdrempelige kaart met de plant-based Karma Kebab als basis. Het restaurant is ingericht met lange, houten tafels, gezellige zithoeken en ademt een toegankelijke sfeer, maar is tegelijk ook voorzien van een lichtplan zoals je gewend bent van festivals. Dankzij de ruime, open keuken kunnen gasten zien hoe de gerechten worden bereid. De bar is het centrale punt van het restaurant, waar aan geborreld en gegeten kan worden. Het interieur is rauw, speels en eigentijds, waarbij het oorspronkelijke karakter van het gebouw zoveel mogelijk intact is gelaten. Opmerkelijk is de circulaire insteek van de inrichting; deze bestaat uit zoveel mogelijk gerecycled materiaal en kan te allen tijde weer worden hergebruikt.
Festival fun
De enorme oppervlakte aan eventspace biedt ruimte voor veel wisselende initiatieven. En dat is ook precies wat er gaat gebeuren in dit multifunctionele horecaconcept aan de Kanaalweg. Met aan de ene kant vintage kledingmarkten, culturele voorstellingen en bedrijfsevenementen en aan de andere kant rijdende botsauto’s of een rollerskate disco: je vindt het er allemaal onder één dak. En alsof dat niet genoeg is, zijn er ook nog plannen voor op het dak: een gigantisch dakterras is in ontwikkeling, waarbij de verwachting is deze volgend jaar te kunnen openen. Zo komt alle ervaring die de initiatiefnemers hebben opgedaan op de vele festivals waar ze zijn geweest, samen in deze unieke locatie.