De vraag naar goed opgeleide online marketeers is de afgelopen jaren explosief gestegen. Volgens recente cijfers zijn er in Nederland momenteel zelfs meer dan 3.000 openstaande vacatures voor deze groep professionals. In 2019 waren er zelfs zeven keer zoveel vacatures dan beschikbare kandidaten, en door de coronaperiode is de vraag sindsdien alleen maar verder toegenomen. Deze ontwikkelingen benadrukken de groeiende behoefte binnen het bedrijfsleven naar digitale marketingvaardigheden en de urgentie van praktijkgerichte scholing. Om in te spelen op deze behoefte lanceert Anglers, detacheerder op het gebied van onlinemarketingtalent, sinds deze maand de opleiding ‘Online Marketeer’. Een praktijkgerichte training die niet alleen theoretische kennis biedt, maar marketeers ook direct voorbereidt op de uitdagingen van het werkveld. De opleiding is gericht op zowel startende als ervaren marketeers die hun digitale vaardigheden willen aanscherpen en direct toepasbare kennis willen opdoen.
“Veel opleidingen blijven steken in theorie en missende aansluiting met de praktijk,” vertelt Jules Sohier, oprichter van Anglers. “Wij bieden een programma waarin marketeers niet alleen strategisch worden getraind, maar ook hands-on aan de slag gaan met de nieuwste digitale tools en technologieën.’’
De marketeer anno 2025
Werkgevers zoeken steeds vaker marketeers die niet alleen strategisch sterk zijn, maar ook hands-on ervaring hebben met digitale tools, contentcreatie en data-analyse. Toch blijkt in de praktijk dat veel bedrijven moeite hebben om zelfstandig een effectieve marketingstrategie te voeren."Veel MKB-bedrijven willen hun marketing intern versterken, maar zonder de juiste kennis is dat lastig," zegt Sohier. "Voor veel organisaties is het inschakelen van externe bureaus vaak te kostbaar en tijdrovend. Daarom is het voor marketeers steeds belangrijker om zelfstandig alle aspecten van marketing te beheersen.’’ Met de nieuwe opleiding speelt Anglers in op deze toenemende vraag naar zelfstandig opererende marketeers. Deelnemers krijgen niet alleen een stevige theoretische basis, maar werken ook aan praktijkgerichte opdrachten waarmee ze direct impact kunnen maken binnen hun bedrijf. "Deze opleiding stelt bedrijven in staat hun marketingteam te versterken met actuele kennis en vaardigheden, waardoor ze minder afhankelijk worden van externe bureaus," vervolgt Sohier. "Bovendien helpt het bedrijven om medewerkers te binden en motiveren, wat bijdraagt aan een sterker team."
Anglers Academy
De Anglers Academy is opgezet in 2021 met de visie om een praktische en toekomstgerichte opleiding te bieden aan de medewerkers van Anglers. Vier jaar later is de opleiding verbreed en toegespitst op een breder publiek. "Meer dan 40 van onze eigen online marketeers hebben de opleiding afgelopen jaren doorlopen. We zien in de praktijk dat ze na afronding sneller doorgroeien binnen hun functie en sommigen zelfs al de rol van marketingmanager vervullen," vertelt Sohier enthousiast. De opleiding duurt twaalf maanden en richt zich op vaardigheden op het gebied van social media, online advertising, zoekmachine marketing, e-mailmarketing, website beheer en artificial intelligence. "Wat deze opleiding uniek maakt, is de combinatie van praktijkgericht leren, persoonlijke begeleiding en samenwerking met andere ambitieuze marketeers. Deelnemers worden onderdeel van een groeiende community, waar ze kennis delen, op de hoogte blijven van trends en zich blijven ontwikkelen door netwerkevenementen, coaching en exclusieve content." Meer informatie over de opleiding is te vinden middels deze link.