Spreekt een beeld meer dan duizend woorden? Hier zijn wij het als communicatiebureau niet direct mee eens. Een góed beeld spreekt meer dan duizend woorden, ja. Cliché, maar waar. Dit is één van de redenen waarom beeldgebruik op social media essentieel is. En waarom góed beeldgebruik het verschil kan maken tijdens een campagne. Waarom de juiste fotografie zo belangrijk is, lichten we deze week toe in deze blog.
Overkill aan prikkels
Langdradige teksten zijn niet meer van deze tijd. Onze generatie is visueel ingesteld en wil op een snelle, duidelijke manier informatie ontvangen. We spreken dagelijks van een overkill aan prikkels. Een interessante post hier, een unieke video daar. Het is onmogelijk om alles wat we tegenkomen tijdens het scrollen op te slaan. Álleen de meest spraakmakende beelden blijven hangen. Daarom is het belangrijk om het juiste beeld te gebruiken op je social mediakanalen.
Een visueel verhaal
De juiste foto staat namelijk gelijk aan een visueel verhaal. De copy van je social post kan nog zo sterk zijn, de juiste foto laat niets aan de verbeelding over. Sterker nog: visuele verhalen roepen emoties op. Emoties leiden weer tot engagement, oftewel reacties, likes en shares van je volgers. Think about it: als je een foto voorbij ziet komen dat bij uitstek past bij een scherpe tekst, ben je eerder geneigd om een like achter te laten. Evenals jouw volgers. Een visueel verhaal kan uit één beeld, meerdere beelden of een video bestaan. Maar wat zijn nu de succesfactoren voor een sterk visueel verhaal?
Drie elementen
Allereerst is het belangrijk dat het beeld past bij de organisatie. Authenticiteit staat garant voor geloofwaardigheid. Zo is Calinda – één van onze klanten – een frisse aardbei, waar dan ook frisse beelden bij horen. Van fel kleurgebruik tot lachende modellen en een frisse setting: de beelden stralen de emotie achter de aardbei als het ware uit. Eenieder die een foto van Calinda tegenkomt wéét dat deze op de Instagram feed van het aardbeienmerk thuishoort. Ten tweede dient een visueel verhaal aan te sluiten bij een huidige trend of maatschappelijk moment. Zo haken we met Bannerstunter – een andere klant – in op corona. Je voegt relevantie toe aan je beeld, omdat het al aansluit bij a news-topic. Tot slot versterkt tekst een beeld: de context van het verhaal kan met tekst worden verduidelijkt. Vergeet echter niet dat er altijd ruimte moet blijven voor een eigen interpretatie van de kijker.
Een goed beeld spreekt meer dan duizend woorden. Daarom begint een contentstrategie bij de juiste beeldselectie: iets wat we bij Today’s Specials erg serieus nemen. Dankzij onze nauwe samenwerkingen met verschillende fotografen, onze ervaring met shoots en content, weten we voor ieder merk of product de juiste eigen beeldselectie te maken.