Influencen was lange tijd alleen weggelegd voor the lucky (goodlooking) few. Maar het stereotype beeld van bloedmooie mensen, perfect gefotografeerd en altijd op vakantie is ondertussen weer verouderd. De nieuwe stroom op social media is all about the real thing. Nog steeds aansprekende beelden, maar nu van echte mensen en echte gebeurtenissen. En waar eerst nog gedacht werd dat influencen een tijdelijke hype was, blijkt dat de influencer van nu zich prima meebeweegt met de veranderende trends. Influencermarketing is dus here to stay. En zeker ook voor jouw merk de moeite waard om in te verdiepen. Een goede campagne op social media is – wanneer goed opgezet – creatief, spontaan, origineel en perfect om de juiste doelgroep aan te spreken. Om je op weg te helpen in de wereld van influencermarketing, hebben we de belangrijkste punten voor je op een rijtje gezet:
De strategie
Er zijn verschillende manieren om influencers in te zetten voor je bedrijf. Welke het beste bij je past is afhankelijk van het doel van de campagne. Zo kan je ervoor kiezen om een éénmalige samenwerking aan te gaan, of een langlopend traject te starten en iemand daarmee het gezicht van je merk te maken. Daarnaast kan je kiezen om kortingen te delen, posts te sponsoren of prijsvragen en/of weggeefacties op te zetten. Elke vorm kent andere voor -en nadelen, maar ze hebben allemaal het doel om je merk zoveel mogelijk onder de aandacht te brengen.
De voordelen
Het vertrouwen van de consument in traditionele media en advertenties neemt ieder jaar een beetje af. Dat gaat natuurlijk ten koste van de effectiviteit van je zo zorgvuldig opgezette marketingcampagne. Influencers daarentegen, zijn volgens hun achterban wél betrouwbaar. Dat komt door de voorbeeldfunctie die ze vervullen voor hun volgers. Wanneer deze influencer vervolgens jouw product promoot, zullen de fans sneller geneigd zijn om interactie te zoeken met je merk.
De kanalen
Instagram blijft veruit het meest populaire platform voor influencermarketing. De meer dan miljard gebruikers zijn - over het algemeen -erg actief en vertonen veel interactie met de geplaatste content. Ook zijn de influencers op Instagram voornamelijk werkzaam binnen een specifiek vakgebied, zoals: food, lifestyle of interieur. Makkelijk om dus iemand te vinden die goed aansluit bij jouw merk(waarden).
Bij Facebook lijkt de piek voorbij te zijn. Alhoewel er nog steeds een lichte stijging is in gebruiksaantallen, is deze een stuk minder dan vooraf ingeschat. Gebruikers zijn ook minder actief en loggen minder vaak in. Gelukkig is er een nieuwe ster aan de horizon: Tiktok is het nieuwe platform waar socialgebruikers zich massaal toe wenden. Met leuke, korte filmpjes is Tiktok erg populair bij de jonge generatie (tussen 15 en 19 jaar), en verrassend genoeg ook bij de vrouwelijke 40+er.
Genoeg mogelijkheden dus om je merk een extra boost te geven via social media. Wil je meer weten over influencermarketing of een campagne starten? Neem dan contact met ons op via info@todays-specials.nl. Wij helpen je graag op weg!