Sociale ondernemers zijn de grote changemakers van deze tijd. Zij hebben vaak de meest innovatieve ideeën die impact creëren in het leven van vele mensen. Logischerwijze investeren zij het beperkte budget dat ze hebben in de ontwikkeling van hun innovatieve product of dienst, en niet in branding en marketing. Terwijl de ondernemer hier juist zichtbaarheid door creëert en nieuwe klanten aantrekt. Om deze groep ondernemers te steunen is The Friends Foundation, een initiatief van reclamebureau Friends for Brands, gelanceerd.The Friends Foundation biedt ieder jaar één sociale ondernemer de kans om zijn merk zichtbaar en beroemd te maken door middel van advertising. Dit wordt gerealiseerd door hem of haar creatief te ondersteunen met een team bestaande uit verschillende partijen en creatieve professionals uit de reclamesector. Dit jaar streeft de foundation naar een investering ter waarde van €100.000 aan creative support voor een sociale ondernemer met een innovatief idee met grote positieve impact.
Oproep voor creative agencies: sluit aan!
Om de investering van€100.000 aan creatieve uren te behalen, roept The Friends Foundation bedrijven in de reclamesector op zich aan te sluiten en krachten met elkaar te bundelen. Het doel hiervan is met elkaar bouwen aan de zichtbaarheid van de sociale ondernemer en zo de maatschappelijke impact te vergroten. De creatieve bedrijven investeren geen geld, maar leveren een bruikbare dienst wat een marktconform bedrag waard is. Van webdesigners die de website van het merk verzorgen tot mediabureaus die helpen met het behalen van exposure; samen verzorgen ze een 360⁰-aanpak die de ondernemer in een klap op de kaart zet. In ruil voor de donatie worden deelnemende bedrijven automatisch partner van de stichting en medeafzender.
De sociale ondernemer
Iedere sociale ondernemer die ondersteund wil worden door een professioneel creatief team mag zich aanmelden. Wel moet hij aan een aantal voorwaarden voldoen om daadwerkelijk geselecteerd te worden. Zo wordt de businesscase onder de loep genomen en wordt de sociale ondernemer getoetst op impact en communicatiewaarde. Alle aangesloten bedrijven hebben een vinger in de pap en bepalen samen hun favoriete top 10 entrepreneurs. Het drie koppige board van de stichting bepaalt uiteindelijk met wie de foundation aan de slag gaat. Momenteel loopt er een pilot met Refugee Company, de organisatie die mensen met een vluchtachtergrond helpt bij het opbouwen van een leven in Nederland, door middel van werk en opleiding.
Friends for Brands x Friends Foundation
Friends for Brands is een creatief bureau dat zich richt op Brand Activism met één duidelijk doel: het aanpakken van maatschappelijke issues met de kracht van advertising. Bijvoorbeeld het creëren van bewustzijn over de gevolgen van recreatief drugsgebruik, of het stimuleren van scholieren om te gaan voor een studie met baangarantie. Het bureau helpt bedrijven en organisaties om hun purpose en waarden te definiëren en om te zetten in actie waarmee daadwerkelijk maatschappelijke impact kan worden gemaakt. Vanuit de ervaring dat veel sociale ondernemers weinig financiële ruimte hebben om hun merk goed en impactvol te positioneren,richtte Friends for Brands een stichting op die is gebaseerd op een percentage van 2,5% hun jaarlijkse inkomsten: The Friends Foundation. De foundation ondersteunt ieder jaar minimaal één sociale ondernemer met het zichtbaar en beroemd maken van zijn merk en het behalen van maatschappelijke impact.
Overige informatie:Ben je een eigenaar van een creatief, media- of productiebureau en wil je met jouw team en talent bijdragen aan The Friends Foundation? Meld je aan via: mail@thefriendsfoundation.com