Rotterdam is volop in ontwikkeling. Van de Coolsingel die transformeert tot promenadegebied, tot plannen voor hoogbouw van 250 meter in de stad; het centrum wordt steeds drukker. De toename van inwoners heeft de afgelopen jaren gezorgd voor steeds grotere verkeersverstoppingen in de binnenstad. Met maar liefst 216.000 rijdende auto’s in de regio is het dan ook geen wonder dat Rotterdammers massaal overstappen op deelmobiliteit. Aanbieder Check introduceerde afgelopen week nieuwe deelscooters en biedt daarmee de makkelijkste weg door de stad aan. Deze elektrische deelscooter kan per minuut worden gehuurd door middel van de Check-app voor iOS en Android.
Onnodige verkeersdrukte Rotterdam
De verkeersdrukte in Rotterdam heeft de afgelopen jaren gezorgd voor grote irritaties onder de Rotterdammers zelf. De verkeersverstopping is op dit moment zo groot dat je in de avondspits gemiddeld 19 minuten per half uur langer over een autorit doet. Onderzoek heeft uitgewezen dat er maar liefst 1000 auto’s per vierkante kilometer rijden in de regio Rotterdam en dat 39 % van alle autoritten korter is dan 2 kilometer en in de stad zelf blijft. Steeds minder Rotterdammers bezitten een eigen vervoersmiddel en stappen over op slimme alternatieven om van A naar B te komen. De deelscooter is hierdoor sterk in opkomst. Het is de ambitie van nieuwe aanbieder Check om de transitie van autobezit naar deelscooter verder te versnellen. De komende maanden worden er gefaseerd 400 scooters toegevoegd. “We willen een oplossing ontwikkelen die aansluit bij wat de stad écht nodig heeft. We doen het dan ook niet alleen, maar samen met de gemeente Rotterdam, de inwoners van Rotterdam en andere mobiliteitsdiensten die actief zijn”, aldus Paul van Merrienboer, voormalig manager bij Greenwheels en medeoprichter van Check.
Leefbaarheid van de stad verbetert door deelmobiliteit
Gebruikers én niet-gebruikers hebben baat bij de uitbreiding van deelmobiliteit. Gebruikers hebben immers overal een scooter in de buurt en niet-gebruikers profiteren van een schonere lucht, minder geluidsoverlast en een betere doorstroming van het verkeer in de stad. Medeoprichter van Check Marco Knitel bevestigt dit vanuit zijn ervaring als General Manager bij Uber: ‘’Als je bezettingsgraad goed genoeg is, durven mensen op termijn afstand te doen van het eigen vervoermiddel. Rotterdammers moeten erop kunnen vertrouwen dat er altijd een Check in de buurt staat en het makkelijk kunnen gebruiken voor al hun ritten. Aan stilstaande scooters hebben gebruikers, bewoners en Check niks.”
Bronvermelding data in artikel: TomTom Index (2019), Pon Datalab (2018), CBS (2016)