"Zinloze Nederlanders, deze is voor jullie.’’ Deze boodschap uit het NPO Radio 1 fragment van cabaretier en columnist Pieter Derks wist binnen een paar seconden mijn aandacht te trekken. Terwijl ik luisterde naar de cynische, doch komische woorden van Derks, vroeg ik me af of mijn baan als PR-consultant nou echt zo zinloos is in tijden van een pandemie. Want, waarom zouden onze klanten PR willen inzetten terwijl ze moeten bezuinigen? Ik ben nu, een week later, van één ding zeker: ik zie meer dan ooit het nut in van mijn job. En dit is wel waarom.
Stay on top of mind
Maanden, soms zelfs jaren werken merken keihard om on top of mind te worden bij de doelgroep. Wij als creatief Communicatie & PR bureau worden ingeschakeld om verhalen via de juiste on -en offline kanalen bij de doelgroep te krijgen. Mijn collega Chiara schreef hierover in onze vorige blog ‘De PR factor: misverstanden onder de loep’. Van de opening van een nieuwe horecazaak tot een creatieve influencer campagne; succesverhalen die de afgelopen weken binnen no time werden ondergesneeuwd door de zorgwekkende corona-updates in de media. Sinds vorige week zien we een omslagpunt: mensen willen positief nieuws, júist nu ze thuiszitten in tijden van crisis. En wat werkt beter dan top of mind worden én blijven bij de doelgroep door jouw merkverhaal in deze veranderende context te plaatsen?
Shareable stories
Vele (horeca)ondernemers wisten hier al goed op in te spelen en kwamen met de leukste creatieve initiatieven. Zo heeft het doe-horecaconcept Mooie Boules ‘speelthuis pakketten’ met 999 Games ontwikkeld, shaket Calaboose Rotterdam cocktails voor thuis en deelt De Beren hun enige echte heldensokken uit aan het zorgpersoneel in het Maasstad Ziekenhuis. Deze verhalen zijn het meer dan waard om te delen. Via een traditioneel persbericht tot de maatwerk pitches bij relevante mediatitels. “Wat fijn dit positieve initiatief!’’ ‘’Dank voor het sturen van het persbericht.” “We nemen dit meteen mee in onze liveblog.’’ De media prikkelen: dát is waar we het voor doen. Hoe wij ons werk nu extra relevant kunnen maken, is het dagelijks monitoren van de nieuwe rubrieken. Zo heeft De Buik de ‘Support Your Locals’ lijst en ging Esquire live op Instagram met de nieuwe rubriek ‘Solo Shaker’. Hoe meer je als PR-consultant op de hoogte blijft van deze nieuwe formats, hoe beter het droppen van initiatieven in de smaak valt bij redacteuren en journalisten.
Aan mij als PR-professional dus de taak om de merkverhalen -op een aangepaste manier- via de media te verspreiden, zodat zij on top of mind worden én blijven gedurende deze pandemie. Dan kunnen we samen tien keer zo hard knallen als alles weer back to normal is.