Het Nationaal Jenevermuseum Schiedam wil haar publiek continue blijven informeren over het jenever-erfgoed. Het museum vroeg ons om jenever – en het Jenevermuseum – weer op de kaart te zetten door middel van storytelling. Dit verzoek vraagt om een structurele aanpak. Niet één losse campagne – maar een gedegen plan waarmee we het Jenever Museum – year round – van aandacht kunnen voorzien.
Aanpak
Door de spirit te positioneren als puur, authentiek én mooi Hollands product, wist ons team al snel de basis van de lopende campagne te vormen. De basis werd gevormd in een communicatieplan, waarin de campagne en middelenkeuze werd uitgewerkt. Omdat het museum meerdere exposities, workshops en festivals organiseert per jaar, was er werk aan de winkel voor ons team. Denk aan het informeren van pers door middel van persberichten, online campagnes social media, copywriting van nieuwsbrieven én het hosten van influencer-events op locatie. Een mooie veelzijdige klant waar onze cross mediale aanpak perfect bij aansluit.
Resultaten
Ieder jaar presenteert ons team de behaalde resultaten in een inhoudelijk document. Niet alleen de mediawaarden en bereik worden hierin meegenomen. Ook het sentiment onder de doelgroep wordt middels een analyse gemeten. Inmiddels mogen we stellen dat jenever weer flink is gaan leven onder een brede doelgroep. Binnen een jaar tijd bereikten we 22 miljoen volgers en ruim €300.000 aan earned media. De spirit wint aan populariteit onder jongeren én veel bartenders gebruiken de drank als basis in hun cocktails.